26 Nov 2009

"Gjør noen glad. Ja, skynd deg, gjør det nå i dag".

Nokon av dikkon kjenner kanskje til sangen. Me pleide i hverfall å synge den på søndagsskulen. Den gjorde meg alltid veldig glad. For den minte meg på at den største gleden ein kan ha er faktisk det å glede andre. For å sitere den siste strofa på refrenget "Det største er å gjøre andre mennesker glad!". Det er litt den følelsen eg sitter med i dag. Eg har hatt ein fantastisk dag. Allikavel er det noe som sier meg at kanskje ikkje det er eg som har hatt den mest spennande dagen.

I dag tok me med kon sjetteklasse på utflukt. Alle de som var med kommer fra den mindre utvikla delen av Nairobi. Før me dro sa noen av de at de hadde vært der før, men det var lenge sida. De har nok også vært i byen, men for noen så var kanskje detta den første gangen de gikk rundt i den rikere delen av Nairobi. I dag gikk turen til Nairobi National Museum, videre til ett av kjøpesentera som ligger i bykjernen før det heile blei avslutta med kylling og pommes frites.

foto: Audhild

Dagen begynte med ein rundtur på museumet. Der såg me mange fasinerende dyr. De var jo riktig nok utstoppa, men det stoppa ikkje undertegnede fra å bli ganske fasinert av løva, giraffen, elefanten og zebraen. Det virka som om ungane også kosa seg masse. Da me gikk videre til fugleverdenen gav eg også fra meg kameraet mitt til ungane og det dukka opp mange fotograf spirer som kosa seg med å springe rundt og ta bilder. Dagens vinner var visst turen innom slangeparken. Der var det krokodiller, skilpadder og slanger i forskjellige størrelser, farger og giftighet. Etter noen timer der gikk me til sentrum der me tok turen innom kjøpesenteret. Der tok me rulletrappa heile veien opp til tredje etasje og heis ned igjen, for så å ta heisen opp igjen og rulletrappa ned. Den gleder som ungane viste smitta fort over på meg og det tok ikkje lang tid før eg følte meg som ein 10-åring igjen som sprang rundt på Bø Senteret og leika i rulletrappene. Dagen avslutta me på Steers. Ein fastfood kjede som ligger midt i Nairobi. Der spiste me ein god lunsj før me satte kursen heimover.

Foto: Audhild

Foto: Audhild

Foto: Audhild

Foto: Ein av ungane

Foto: Audhild

Foto: Ein av ungane

Foto: Miriam

Foto: Miriam

På veien hjem pira ei av jentene borti meg. Ho såg rundt seg på alle de velkledde menneska som surra rundt kon i flotte klær. Det virka som ho følte seg litt utilpass. "Se på alle de pene menneska som går rundt her", sa ho til meg. Eg kikka ned på ho og kunne ikkje si noe annet enn at eg syntes at ho også, var veldig pen.


Foto: Audhild

1 comment:

  1. Hei jenta mi . Kjempefint innlegg og fine bilder . mamma.

    ReplyDelete